Vývoj MVP (Minimum Viable Product)

MVP (Minimum Viable Product)

Minimální životaschopný produkt je uvolnitelná verze vašeho produktu, která obsahuje dostatek základních funkcí, aby přilákala první zájemce. Interakce prvních osvojitelů s MVP vám umožní lépe poznat vaši cílovou skupinu a zjistit, jak váš produkt přijímají, jaká mají očekávání a co se jim na něm líbí a nelíbí. Díky tomuto přístupu budujete svůj produkt postupně, sbíráte zpětnou vazbu a prokazujete správnost či nesprávnost svých předpokladů.

Každé další vydání vám pomůže dozvědět se více o uživatelích, abyste mohli reagovat na jejich potřeby a bolesti dalším zdokonalováním řešení. V závislosti na jejich zpětné vazbě může další vývoj znamenat zdvojnásobení základních funkcí, změnu nebo nový produkt. Všechny tyto kroky opakujete znovu a znovu, dokud se z vašeho MVP nestane plnohodnotný produkt.

Hlavní charakteristiky MVP

Malý, rychlý a cenově dostupný - tak se často popisuje MVP. Ale je to mnohem víc než to. Dobrý MVP vám pomůže ověřit potřebu trhu, aniž byste museli vytvářet komplexní produkt.

Zde jsou vlastnosti, které nejlépe charakterizují vývoj MVP:

  • Úsporná výroba. Minimální životaschopný produkt je úsporná verze finálního produktu. Pomáhá vám rychle uvést produkt na trh a začít se učit, aniž byste museli trávit příliš mnoho času a peněz jeho vypilováním. Je to ideální volba pro začínající podniky, které obvykle nemají mnoho provozního kapitálu a chtějí si zajistit investice.
  • Základní sada funkcí. Cílem MVP je představit podstatu vašeho produktu, i když v některých případech vám jedna základní funkce nemusí umožnit dostatečně sdělit myšlenku produktu. Není však třeba zacházet do extrémů. Příliš brzký vývoj příliš mnoha funkcí se vám může vymstít. Může například odvádět pozornost uživatelů od hlavní myšlenky a zabránit vám získat spolehlivou zpětnou vazbu od zákazníků.
  • Hodnota. Dobrý MVP by měl řešit bolestivé body vašich prvních uživatelů a přinést jim hodnotu a vhled do finálního produktu.
  • Úzká cílová skupina. Pokud se budete snažit oslovit široké publikum příliš brzy, je velká pravděpodobnost, že se vám nepodaří uspokojit potřeby všech. Zaměření se na konkrétní niku a postupné zdokonalování cílové uživatelské persony vám však může pomoci vyřešit konkrétní problém lépe a rychleji, než by ho mohla vyřešit konkurence.


Při vývoji MVP neztrácíte čas ničím, co přesahuje jádro vašeho konceptu. Všechny ostatní funkce budujete postupně, jak vyhodnocujete prvotní zpětnou vazbu o potřebách a preferencích uživatelů.
 

Důvody pro použití MVP

Vývoj nových produktů je vždy riskantní. Společnost CB Insights zjistila, že každý třetí startup (přesněji 35 %) selže, protože neuspokojí potřebu trhu. Začínáte-li s MVP, otestujete nejprve vodu, abyste snížili riziko neúspěchu. Ušetříte čas a peníze a zjistíte, zda pokračovat, přizpůsobit se, nebo se vrátit k rýsovacímu prknu.

Mezi další důvody, proč vytvořit MVP, patří:

  • Začínáte podnikat s minimálními zdroji
  • Zajištění rizikového kapitálu nebo crowdsourcových prostředků.
  • Vyhnutí se zásadnímu odmítnutí produktu
  • Budování vztahů se zákazníky
  • Vytvoření lepších finálních produktů


MVP je správnou volbou, jak ověřit, že nápad na produkt stojí za další vývoj, a odhalit problémy, které mohou bránit jeho ziskovosti.

Nyní, když jste se seznámili se všemi třemi přístupy k ověření nápadu, se pokusíme zaměřit výhradně na to, čím se liší. Je to vlastně docela jednoduché.
 

Nápad na projekt

Máte v plánu nějaký projekt?

Pokud máte chuť začít nějaký projekt nebo nápad na projekt a potřebujete partnera, který Vám pomůže vytvořit webovou prezentaci, konzultace nebo vedení projektu, tak stručně napište s čím potřebujete pomoct.

Kontaktujte nás