Prototyp
Prototyp je raný vzorek produktu, který má demonstrovat váš obchodní koncept před jeho realizací. Zjednodušuje váš nápad na produkt do snadno stravitelné podoby a odhaluje jeho hodnotu.
Jak prototypování funguje
Prototypování usnadňuje vyplnění případných mezer ve vaší koncepci a vašem chápání a odhalení všech potřeb a specifikací. Je to časově i finančně nenáročné řešení, které vám pomůže přizpůsobit a vylepšit váš koncept produktu na základě testování a zpětné vazby od uživatelů.
Prototypování je dobrou volbou pro prezentaci designu vašeho produktu. Pomáhá také poskytnout představu o složitých algoritmech a procesech, které systém potřebuje. V závislosti na vašem cíli může být prototyp:
Funkční. Napodobuje jednu nebo několik funkcí produktu.
Zobrazovací. Zaměřuje se na vzhled a dojem z výrobku.
Prototypy mohou mít následující podobu:
- papírové (např. ručně kreslené drátěné modely)
- Digitální (např. makety uživatelského rozhraní, interaktivní "klikací" verze).
- Miniaturní (např. vzorek produktu IoT)
- Volba formy závisí na vašem produktu a funkcích, které chcete testovat a demonstrovat.
Typy modelů prototypů
Přístup k prototypování zahrnuje čtyři hlavní modely:
- Rychlé (uzavřené) prototypy se vytvářejí za účelem rychlého testování konkrétních funkcí, zkoumání nápadů a získání okamžité zpětné vazby. Někdy se jim říká zahozené prototypy, protože je dále nepoužíváte.
- Evoluční prototypy mohou být dále vyvíjeny, až vytvoří skutečný škálovatelný produkt. V tomto modelu se tedy každý prototyp stává základem pro další, dokud nedokončíte vývoj produktu.
- Inkrementální prototypování zahrnuje rozdělení finálního produktu na etapy s malými, individuálně vyvíjenými prototypy. Nakonec je můžete spojit do jediného produktu.
- Extrémní prototypování se používá při vývoji webových stránek. Zaměřuje se spíše na dodávky produktu než na zjišťování všech možných potřeb a specifikací, čímž maximalizuje produktivitu.
Nyní, když víte, jak prototypování funguje a jaké jsou jeho hlavní formy a modely, se podíváme, kde ho můžete nejlépe použít.
Důvody pro použití prototypů
Jedním z hlavních důvodů, proč společnosti vytvářejí prototypy, je shromažďování včasné zpětné vazby od skutečných uživatelů a zúčastněných stran před zahájením rozsáhlého vývoje. Prototypování se také hojně využívá pro:
- nalezení a odstranění nedostatků v toku produktu
- identifikaci potřeb zákazníků
- zajištění financování tím, že ukážete, jak bude váš produkt vypadat nebo fungovat
- získání zpětné vazby od zákazníků bez skutečného vývoje